Azért, hogy idén a spanyol film és kultúra rajongóinak ne kelljen egy egész évet várniuk a folytatásra, a filmszínház nyolcalkalmas filmsorozattal jelentkezik, amelyben klasszikus és mai alkotások egyaránt szerepelnek tematikus válogatásban.
Az Uránia évek óta kiemelten kezeli a spanyol filmeket, a Spanyol Filmhét minden év őszén a Nemzeti Filmszínház egyik legnépszerűbb rendezvénye.. A spanyol filmek egyik nagy vonzereje, hogy – akár drámaian, akár melodramatikusan, humorba vagy horrorba csomagolva – rendkívül nyíltan beszélnek legfontosabb szeretetkapcsolatainkról, így a családi kötelékekről is. A március 17-én induló, április végéig tartó vetítéssorozatban olyan kivételes alkotások szerepelnek, amelyek egytől egyig a szülő-gyerek kapcsolatot járják körül. Az összeállítás áttételesen a spanyol filmkészítők nemzedékei közötti kötelékekről is beszél. A sorozat a Spanyol Nagykövetséggel együttműködésben, a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.
A válogatást március 17-én, pénteken Carlos Saura Nevelj hollót… című klasszikusa nyitja. Saura a spanyol film nagy stílusteremtő mestereinek egyike, Luis Buñuel legjobb tanítványa, aki az 1950-es évektől kezdődően több mint negyven filmmel ajándékozta meg a világ filmművészetét. Idén, február 11-én a Spanyol Filmakadémia életműdíjjal ismerte el nagyságát, de ezt már nem érhette meg, mert egy nappal korábban, életének 91. évében elhunyt. Az Uránia most első alkotói korszakának egyik kiemelkedő művével tiszteleg művészete előtt. Az 1976-os, Arany Pálmára is jelölt Nevelj hollót… a gyermeki képzelet- és érzelemvilág megrázó, mégis felemelő filmje. Főhőse egy nyolcéves kislány, aki nemrég veszítette el a szüleit, és most testvéreivel látszólag rendezett és nyüzsgő életet él a nagynéni és a házvezetőnő oltalmában. Ám a felszín alatt Ana végtelenül magányos, gyermekként nem érti a halál gondolatát, és továbbra is csak édesanyjánál talál menedéket. A film a két főszereplő, a kislány Ana Torrent és az asszonyt megszemélyesítő Geraldine Chaplin (Saura akkori társa és állandó szereplője) miatt is felejthetetlen.
Március 23-án egy nagy időugrással, mai filmmel folytatódik a program. Belén Funes katalán rendezőnő a legfiatalabb rendezőgeneráció tagja, aki az Egy tolvaj lánya című filmjével robbant be a köztudatba. Főhőse Saura Anájához hasonlóan traumatizált gyermek, csakhogy ő már felnőtt, sőt, már maga is anya. Egész életében egyedül volt, és most az a vágya, hogy öccsével és gyermeke apjával egy családot alkossanak. Tudja, hogy a legfőbb akadály a saját apja, a börtönből szabaduló Manuel lehet. Vajon sikerül-e távol tartani őt maguktól? Az érzelemgazdag film 2020-ban tizenhárom Gaudí-jelölést kapott, amelyből hármat váltott díjra, valamint elnyerte a legjobb elsőfilmesnek járó Goya-díjat is.
A Spanyol távlatokban ezután ismét egy klasszikus alkotás következik, benne egy ellenkező előjelű, idealizált apaképpel. Victor Erice Dél című filmje 1982-ből a spanyol polgárháború után játszódik. Augustin doktor családjával politikai okok miatt költözik északra. Lánya, Estrella isteníti őt, ám egyre több titkot tud meg róla. Például észreveszi, hogy a moziban mindig egy Irene Rios nevű színésznő filmjeit nézi. A különleges hangulatú film érdekessége, hogy a felcseperedő Estrellát Iciar Bollaín alakítja, akit leginkább filmrendezőként ismerünk (Az olajfa, Út a királyi operába). Ő a szerzője a széria következő, április 6-i vetítésén látható Rosa esküvőjének is, amely egy önmagát kereső anya és feleség felszabadító története. Rosa 45 éves lesz, mire rájön, hogy eddig egész életét mások szolgálatának szentelte. Elhatározza hát, hogy valóra váltja régi álmait.
Pedro Almodóvar nélkül nincs spanyol filmsorozat. Április 13-án legutóbbi rendezése, a Párhuzamos anyák kerül műsorra, amelyben a melodrámák és a női történetek nagy mestere a spanyol történelem feldolgozatlan traumáiról is beszél. Két egyedülálló nő ugyanazon a napon ad életet gyermekének. Közös kórterembe kerülnek. A középkorú Janis (Penélope Cruz) repes az örömtől, míg a kamaszkorú Ana (Milena Smit) traumaként éli meg, hogy anya lett. A kórház folyosóján Janis vigasztalni próbálja Anát. Pár mondat elegendő ahhoz, hogy szoros kötelék alakuljon ki a két nő között.
Alauda Ruiz de Azúa ismét a fiatal rendezőnemzedéket képviseli a programban. Április 20-án látható, Altatódal című filmjéről Almodóvar már tavaly azt nyilatkozta, hogy az elmúlt évek legjobb spanyol elsőfilmje – ezt idén februárban a kategória Goya-díja is igazolta. A film főszereplője Amaia, akinek most született gyereke. Félve, hogy nem tud helytállni anyaként, amíg társa, Javi távol van, úgy dönt, átmenetileg visszaköltözik a szüleihez. Amire nem számít, hogy bár édesanya lett, a szülei viszonylatában továbbra is gyerek. Ruiz de Azúa első nagyjátékfilmje hiteles és érzékeny portré egy családról.
Április 27-én a tavalyi Spanyol Filmhét egyik legsikeresebb filmje is helyet kap a sorozatban. A kubai filmegyetemen végzett Benito Zambrano Cristina Campos nagy sikerű regényéből készítette el a Lola specialitását, amely két lánytestvér szívszorító története. Egyikük szinte ki sem mozdult a szülőhelyéről, míg másikuk beutazta az egész világot. Miután Mallorca belsejében rejtélyes módon megörökölnek egy pékséget, sok év után újra találkoznak. Itt az alkalom, hogy szembenézzenek a múlttal, és bepótolják az elveszett éveket.
A sorozat április 29-én Gustavo Salmerón saját édesanyjáról készített, személyes hangú dokumentumfilmjével zárul. A Sok gyerek, egy majom és egy kastély rendhagyó portré, amelynek címe mindazokra a dolgokra utal, amelyekről Julita Salmerón kislánykorától álmodozott, és amelyeket az élet meg is adott neki. Amikor kiderül, hogy az idős asszony elvesztette dédanyja három generáción át őrzött csigolyáját, a család kincskeresésbe kezd azok között a furcsa tárgyak között, amelyeket Julita életének több mint nyolcvan éve alatt felhalmozott.
A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik. A program további részleteiről a filmszínház weboldalán olvashatnak az érdeklődők.
Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház
Fotó: Uránia Nemzeti Filmszínhház